Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Friday, May 6, 2011

Senarai Hantaran Kahwin/Tunang

Biler ckp bab2x hantaran kawen atau tunang nie, komfem aku dr dlu zaman2x bertunang smpai skg, pening je memanjang kepala aku nie. Hurrrmmm, ape nk wat ek? Mule lah pening nk pk beli aper? nak tgk bajet berape? Byk ke x brg2x hantaran tue? Nak letak atas dulang cemane? Nk bagi sape tukang gubah? Brape lak kos utk gubahan 2 belah pihak? Haaaiiiissshhhh... ini yg aku dok pk je tau. Mcm aku bertunang dlu2x tue, dh la majlis nye aku kna wat persiapan sebulan jek. Jd kelam kabot aku mcm robocop xckup gagah nk bergerak :) Kena pk  cepat2x ape barang2x yg nk bagi kat pakwe aku mse tue (skg nie encik tunang) hehehehehehe. Pastu, dlm kepale otak aku mase tue dok bg dia, 7 dulang beb! Byk lak tue. hehehehehehehe. Ape yg aku bg ek? Emmm, yg aku ingat lah :  Coklat, Sirih junjung, Baju, Tuala, Bunga rampai, Kek fondant, dan jugak buah2xhan. Itu pun jenuh aku pk nak bg aper mse tue :) kelakar kan? pdhal, bukan susah pun barang2x tue.  AL-MAKLUM lah, aku nie ank tunggal, xpnah wat majlis aper2x dlm keluarga aku. Last pun majlis kawen dn tunang mase 11/12thun lepas. Giler dh lame sgt tue. Mane aku ingat. Lgpun time tu zaman skolah, aku xamek kisah sgt pasal ape brg2x hantaran atau yg sewaktu dengannye :) Padan muke aku. Skg ni dok pening kpala lak nk wat senarai hantaran2x sempena majlis KAWEN lak. HAHAHAHAHAHA. Tahun lepas mase krismas bulan 12, aku dn encik tunang belanje sakan lah borong brg2x hantaran yg WAJIB tue.  Tinggal lagi barang2x hantaran yg blom beli lagi nie. Akan ku beli bulan nie. Baki nye lg ujung tahun nie dan thun depan :) Nggeeeeee.... Xper lah, pelan2x ye neeza.  Yg penting, sumenye berjalan dengan LANCAR. Korang yg nak kawen atau bertunang tahun nie or tahun depan, kalo pening kepala nak pk tntg ape barang2x yg korang nk bg kat bakal2x tunang ataupun bakal2x isteri/suami, katsini aku ader bg sikit senarai2xnye. So, jom kite tgk same2x nak? 




Hantaran Mesti Ada ( ikut adat kita orang melayu)
  • untuk sebelah perempuan rasanya tak ada yang wajib bagi pon.
  • untuk sebelah lelaki :
    • mas kahwin
    • cincin/ barang kemas
  • untuk 2-2 belah:
    • sirih junjung/ tepak sirih
Hantaran Biasa-Biasa
  • untuk sebelah perempuan :
    • kain ela (untuk buat baju) / baju kurung @ kebaya siap
    • purse / handbag ( nak dua-dua pon boleh )
    • make up set
    • telekung
  • untuk sebelah lelaki :
    • sampin dan baju melayu
    • songkok dan butang baju melayu
    • wallet & belt set
    • shirt and throuser
    • kain pelekat ( tak pasti kalau sekarang orang bagi lagi as hantaran )
  • untuk 2-2 belah:
    • sejadah
    • al-quran (sekarang ni yang digital pon dah ada)
    • perfume and toileteries
    • jam tangan
    • kek
    • muffin/biskut etc.
    • potpouri
    • kasut/sandal
    • strawberry bersalut coklat ( glamour dulu masa datuk K dengan Siti kahwin..:p )
    • towel
    • bakul buah-buahan
    • manisan i.e : halwa, wajik, coklat, gula-gula
    • buku
    • pulut kuning
Hantaran High-Budget
  • digital camera (nak lagi gempak DSLR )
  • handycam
  • handphone
  • ipod
  • I Pad 2/ I pad 3
  • Kereta
  • Rumah


Sila buat muke pelik ala2x terkejut sbb tgok senarai2x hantaran diatas :)


Oh ye, kalau rase nk tambah ape2x yg patut kat senarai hantaran tue, u olls leh wat sendiri ek? Korang listkan lah kat kertas or buku wajib tuk bkal2x pengantin, ala... buku nota azimat korang :)
HEHEHEHEHE, amacam korang? ok x artikel nie? heheheheehe. ni bukan aku buat sendiri, tp aku dok tgk2x kat blog KAWEN nie.  So, kalau korang rase nk info byk2x lagi psl persiapan perkahwinan or pertunangan, silalah jengok2x blog tue ek? jgn malu, jgn segan. Korang buat je muke xmalu tue :)

Take care sume, buuubbbyyyyeee.....

No comments: