Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Tuesday, April 23, 2013

Memory Part 2

Salam..

Sambungan dari Part 1.

Makanan fav saya sempena raya yg nenek wajib masak adalah lemang kukus buatan sndiri.
Yumm..yum..

Maka, sy akn makan berulang sampai mengantok tertido sebab pulut kan buat saya ngantok.

Rendang,kuah kacang,masak lemak lodeh,sambal goreng. Menu yg saya,mak saya, dan makcik sy yg bongsu akn msk sempena raye.

Nenek suke pkai tudung bawal. Dia xsuke pkai yg ade manik, or awning.

Baju kurung pun xsuke yg over or heavy sgt.
Nenek suke kaftan bile mlm.
Siang kain batij dan bju blouse or kurung kedah.

Nenek sporting. Best sgt
Yg penting nenek amek berat sgt psl saya.
Biarla org ckp sy manje ngan nenek ke ape.
Yang penting nenek la segalanye buat saya selain makbapak sndiri.

Yg paling tak boleh lupe mase saya balik 3hari sbelum saya nikah.
Saya tido umah nenek.
Makcik saya yg bongsu dari ipoh dah datang 4hari awal dari saya.

Bile saya nk tido di bilik sndiri,nenek ajak saya tido skli di bilik dia termasok makcik,dan 2org anaknye.

Nenek cakap: kesian cucu aku tido sorang. Dah nak kawen dah cucu aku.
Mase tu saya senyum dan pelok nenek saya.
Saat saya taip ni,airmata saya bergenang ingatkan nenek.

Sedih.
Lepas tu saya pun rancak la ngan persiapan terakhir utk majlis kawen sendiri.
Beli kipas, bantal, comforter set.
Set bilik tido mase tu dh ade seminggu sebelom tu.

Mase hari Jumaat malam tu,sementara tunggu mak andam nk dtg bwk peralatan dan props utk pelamin,dulang hantaran yg dh siao digubah serta tggu dia nk hias bilik, kawan baik sy Lia dtg.

Dia offer sy utk inaikan sy sebab mak andam yg sy amek pakej inai tu janji nk dtg kol 8mlm,tp dkt 10 mlm xsmpai lg.
saya dah cuak. Makbapak pun dah risau.

Maklumla kenduri pertama.
Saya kan anak tunggal.
Saya pun berinai ats jasa baik bff sndiri.
Nenek dtg jenguk sy dibilik.

Tapi dia xmasok.
Saya ngah lenguh tgn dok tggu kaki di inaikan.
Dipendekkan cite,besok sblum sy nk bertolak ke masjid utk nikah,sy salam cium tgn nenek dan peluk mintak maaf serta restu.

Nenek nampak gembira je.
Lepas zohor,sy bersanding dan sesi bergambar bersama family.
Saya pimpin nenek dan bergambar ramai-ramai.

Lepas tu,saya tido umah nenek lame, ade la 3malam.
Saya ke penang masok kje 2hari dan blk semula ke kl utk mjlis bertandang.

Hari sabtu tu, nenek xsihat kena masok air sebotol sbb hyper.
Then, selang sehari masok hospital sbb hyper gak.
Saya masok tgk nenek dia duduk dan rancak berborak.

Hari isnin kena bwk nenek g klinik kerajaan sg tua
Mak saya bwk.sy tak ikot sbb saya ade hal mse tu. Lewat ptg br sy dtg ngn husband dan belikan nenek glukos perasa oren.

Tapi,nenek xbyk borak.
Saya tido umh nenek smpai ari rabu.
Sebab rabu ptg nk blk penang.
Lps 2hri saya br smp penang, sy dpt col dri mama sy.



Ehh..eh...ade lg smbungn Part 3 sebab macam panjg sgt entri ni.

Terima ksh

Love n BigHugs,

NeezaDaus a.k.a Mrs Danie

No comments: