Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Thursday, April 11, 2013

Memory Part 1

Salam.

Entri kedua harini.
Ni nak cite pasal kenangan saya bersama nenek kesayangan saya.

Yup. Sebab? Dia jaga saya sejak umo saya setahun setengah smpai 18tahun. Klau ikotkan smpai saya umo 26tahun pun still lg stay ngn dia.

Cume,umo 18thun sy sambung blajar kt U.
Tu yg terpaksa berpisah.

For info, nenek saya umo 82tahun. Dia sihat walafiat je.

Smpai tahun 2000, nenek buat medicao check up sbb nk g umrah. Mase tu dpt tahu dia ade kencing manis dan darah tinggi.

Sejak tu nenek mcm cpt penat. Itu sbb dia ade lemah jantung. See,mcm2 kan?

tapi nenek bkn tak boleh jalan or terbaring je. Dia boleh uruskan diri sendiri dan jugak kemas katil sendiri.

Cume,lepas saya blajat kt U, famili saya gajikan pembantu runah utk temankan dia,kemas rumah dan masak.

Nenek saya kan cepat penat,jd tak boleh kemas rumah. Even nk jalan dri bilik air smpai ke ruang tamu pun penat.

Kesian nenek.

Saya cucu kesayangan nenek. Sebab nenek jaga dan anggap saya mcm ank sendiri.

Masakkan nenek plg meletops sekali asam pedas dan sambal tumis udang. Pergghhh....

Nenek manjekan saya.
Kasut sekolah saya dia basuhkan,dia kapurkan.
Baju sekolah saya dia rendamkan ngn clorox bg putih.
Sarapan dia sediakan.

Malah, nenek sanggup temankan saya mse nk g sekolah sejak saya umo 5tahun smpai 10tahun.

Bayangkan..

Nenek tak pernah marahkan saya.
Nenek tak garang pun.
Saya tido ngan nenek.
Tapi saya tido bwh je.

Nenek tak marah kalau saya terlambat bgun tido bile cuti sekolah.
Nenek sanggup tunggu saya klau sy kuar ngn kwn-kwn g KL.
Walaupun perjalanan dri selayang ke KL naik bas mkn mse 40-45minit.

Nenek selalu nasihatkan saya.
Saya mnje ngan nenek sampaikan dah keje pun saya blk tiap minggu tido umh nenek.

Saya sewa bilik mse kje kt PJ.
So, sabtu ahad mmg ade kt umh nenek.
Beli brg dapur tiap bln xpernah miss.

Duit blanje,ubat nenek mane yg takde,saya beli di farmesi.
Malam-malam sebelum tido,saya sapukan minyak hangat urut betis,peha dan lutut nenek.

Nenek sakit lutut sejak umo 70lbh lps dia tergelincir mse nk g beli nasi lemak.
Then,dia pnh terjatuh bilik air kol 3/4pg tapi pembantu umh tido,mane dengar dia panggil.

Sejak tu,saya suruh nenek pkai lampin dewasa bile nk tido supaya xperlu bangun mlm lg.
Kan org debetis ni kuat buang air kecik.

Bile saya tido umh nenek,sayalah yg pkaikan lampin tu utk dia.
Nenek saya mesti touching klau cite psl anak-anak dia.

Maklumlah, dia anak tunggal,yatim piatu. Dia cume ade anak-anak je.
Arwah atok saya kje swasta,tak de pencen.
Simpanan pun takde.
Nasib baik rumah yg nenek duduk tu hasil duit arwah atok saya keje. Dia xde hutang bank pun.

Nenek saya suke tgk saya pakai tudung.
Dia cakap cantik.
InsyaAllah,satu hari nanti saya akan bertudung.

Nenek selalu cakap kat saya,saya perasan sejak saya dah bertunang, dia cakap klau tuhan nak amek nyawa dia,biarlah dia sempat tgk saya kawen dulu.

Sedih la bile saya ingat kata-kata dia tu.
Dia cakap lagi,klau tuhan nak amek nyawa dia,biarlah dia jgn sakit terok,terbaring,susahkan anak-anak.
Klau boleh nak pegi ngn aman.

Hishh..
Sebak.


Panjang plak cite part 1 ni.
Nanti saya sambung Part 2 plak.

Terima ksh sudi baca.

Love n BigHugs,
NeezaDaus a.k.a Mrs Danie

No comments: