Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Friday, July 29, 2011

Jom KAHWIN!

Hai Selamat Petang sume....

Entri gatal jap sebelum nk balik kol 7mlm nanti. Yep, bersedia kah anda untuk berkawen? atau pun ade tanda-tanda anda tak bersedia nk kawen?? Haaa.. Sila angkat tangan lajulaju dan tinggi-tinggi tanda anda BERSEDIA! 


Klau korang tnya kat i pulak, i jawab je, I dah bersedia nak kawen, bile-bile mase, tapi PASTIKAN DUIT SIMPANAN tu cukup dan BANYAK! Yess.. mcm korang tak tahu zaman skg ni sumenye serba MAHAL nk mampos! Haaiisshhh.. tak de benda dah yg murah skg nih. Even korang nk mulakan perancangan nk kawen ni pun korang dah kena nk buat checklist kan?? Barang2x hantaran pulak sume mahal je. Mane ade yg murah. Nan hadooo..

Bertunang pun paling koman korang  berabis pun beribu-ribu. Ni kan pulak nk kawen! Of course la berabis puloh-puloh ribu! Hissshhh.. sob..sob.. pikirkan duit simpanan ni yg selalu jadi masalah kat i. I sedaya upaya nk buat simpanan. Tapi, i tak dpt. Sejak pindah penang ni, kereta MEWAH i asyik meragam je! Mcm tahu-tahu je nk abis utang awal tahun depan. All the way few month sejak i move here, mmg kereta meragam bagai. Alhamdulillah, dua tiga bulan kebelakangan ni, kereta i tu okehh. 

Hopefully, sampai tahun depan pun still okeh. I nk ganti timing belt kereta tu, g servis minyak itam, tukar oil filter, tukar power steering oil tu. Dan ade rezeki tukar tayar belakang. Nk repair tmpat bukak pintu belakang tu, baru beberape hari lepas dah patah. My dad punye salah. Dia yg kasar. I nk mintak duit dari DIA! Baahahaahahaaa.. Itu yg ade dlm fikiran i.  Simpanan KAWEN, simpanan RAYA, simpanan LEPAS RAYA, simpanan REPAIR KERETA i. Hissskkhhhhh.....

Dah, i malas lagi nk membebel panjang pasal duit or simpanan. Moh kite tgk tanda-tanda diri kita dah bersedia dan tidak bersedia untuk BERKAHWIN!

10 Tanda Lelaki Sedia Untuk KAHWIN

1. Kawan-kawannya terdiri daripada lelaki yang sudah berkahwin
Jika berasakan teman lelaki anda adalah calon suami yang sesuai, anda perlu periksa sama ada rakan-rakannya adalah kalangan lelaki yang sudah berkahwin.
Kajian menunjukkan bahawa jika rakan-rakannya sudah berumah tangga, dia lebih berkemungkinan besar mempunyai keinginan untuk berkahwin.
Tetapi, jika rakan-rakannya di kalangan lelaki bujang dan masih berada di fasa ingin berseronok dan berparti, ia mungkin isyarat yang kurang baik.

2. Kewangannya stabil
Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang mempunyai rumah sendiri lebih bersedia untuk berkahwin. Lelaki yang berasakan kewangannya stabil akan melihat perkahwinan adalah peringkat seterusnya dalam fasa hidup mereka.

3. Dia mula mendesak anda
Lelaki yang bersedia untuk membuat komitmen akan membuka langkah terlebih dahulu. Jika emel anda kepadanya mengambil masa beberapa hari untuk dibalas atau jika anda terpaksa bertanya untuk tahu di mana dia berada atau jika anda saja terpaksa menghubunginya, anda mungkin mengejar lelaki yang mungkin tidak berminat terhadap perkahwinan.

4. Dia bersedia untuk menunggu
Jika lelaki tersebut mengambil inisiatif untuk mengenali anda dengan lebih dekat, dia kemungkinan besar bersedia membuat komitmen.

5. Mengambil berat ketika anda sakit
Jika dia mengambil berat keadaan anda ketika anda sakit, ini menunjukkan lelaki ini bukan berada di sisi hanya untuk berseronok. Jika dia mahu bersama anda ketika susah, itu tanda dia bersedia dengan hubungan jangka panjang seperti perkahwinan.

6. Dia berusaha mengenali rakan dan keluarga anda
Lelaki yang memikirkan hubungan jangka panjang mahu mengenali anda dengan lebih mendalam. Melihat anda berinteraksi dengan keluarga dan rakan-rakan anda, membantu dia mengenali anda dengan lebih mendalam.
Pada masa sama dia juga mahu anda mengenalinya dengan lebih dekat. Dia mahu melihat sama ada anda sesuai dengan keluarga dan rakan-rakannya.
Lelaki yang cuba menjauhkan anda dengan individu-individu yang penting dalam hidupnya, melihat hubungan sebagai suka-suka saja.

7. Dia menggunakan perkataan 'kita' bukannya 'saya'
Apabila dia bertukar daripada menggunakan 'saya' kepada 'kita', itu tanda dia semakin komited dengan anda.
Jika teman lelaki hanya menyebut 'saya' berbanding 'kita' dalam perbualan biarpun selepas sekian lama berkenalan, sebenarnya dia masih senang dengan dirinya sebagai lelaki bujang.

8. Dia tidak takut berkompromi
Lelaki yang bersedia terhadap komitmen tidak ragu-ragu untuk meminta pendapat atau berbincang mengenai sesuatu keputusan yang beliau buat dan dia bersedia berkompromi dengan anda.
Lelaki ego yang mahu segala-galanya mengikut caranya tidak bersedia untuk berkompromi, sedangkan ia merupakan sebahagian sifat semula jadi sebuah hubungan yang matang.

9. Dia tidak perlu berdalih
Lelaki yang fobia dengan komitmen sentiasa mencari pelbagai alasan sama ada untuk tidak mahu keluar dengan anda, alasan kenapa tidak menelefon dan alasan mengapa tidak bersedia untuk membawa hubungan ke peringkat seterusnya.
Sebaliknya, lelaki yang bersedia dengan komitmen tidak perlu berdalih, dia hanya perlukan anda.

10. Dia suka pada hubungan jangka panjang
Jika dia sentiasa mengadu mengenai memerlukan ruang untuk bersendirian, melayan anda seolah-oleh anda satu bebanan bukannya anugerah dan sentiasa bercakap agar tidak perlu terburu-buru untuk membawa hubungan ke peringkat seterusnya, secara tidak langsung dia memberitahu bahawa dia tidak bersedia untuk komitmen. 

10 TANDA LELAKI TAK BERSEDIA UNTUK KAHWIN

1. Terus ‘tutup mulut’ apabila anda bertanya kepadanya mengenai kesediaannya untuk berumahtangga.

2. Tidak pernah ada niat untuk menemui orang tua anda walaupun anda sudah berusaha untuk mempertemukan dengan orang tua anda.

3. Tidak pernah memegang janji. Melupakan dan membatalkan janji dengan anda bukan perkara yang menganggu fikirannya.

4. Tidak pernah benar-benar memerlukan orang lain. Mungkin dia banyak teman atau sanak saudara, tapi tidak ada yang benar-benar akrab dan dekat dengannya. Jadi, dia memang tidak mengerti makna ‘ikatan’

5. Jarang memperkenalkan anda kepada kenalannya.

6. Mudah bercinta dengan wanita lain.

7. Tidak pernah membincangkan masalah peribadinya dengan anda. Juga tidak mengizinkan anda untuk mengetahui masalah peribadinya dengan anda.

8. Terlalu menganggap bahawa segala-galanya mesti sempurna.

9. Berulangkali dia menceritakan mengenai keburukan-keburukan dirinya kepada anda.

10. Tidak menyimpan wang untuk berkahwin. Malah selalu berbelanja dengan boros tanpa perancangan masa depan. 





Sumber Meletops : carian internet (pelbagai sumber)

Berehat Sebentar : I dah bersedia nk KAWEN ! (MOOD gatal) 



No comments: