Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Thursday, May 12, 2011

Oreo Cheesecake Tak Dibakar


  • Selamat pagi khamis, Alhamdulillah, pagi2x katsini dh ujan. Syukur. Sejuk sikit katsini. Ingat td kalau ujan tak berhenti2x, nk g keje lmbat sikit :) Tapi, xper lah. Ujan pon dh berhenti, jd pegi keje dlm kul 720pagi td. Entri pagi nie mungkin korang sume dah tahu. Tapi saya nk buat gak sbb saya blom cube lagi. Belom ade kesempatan nk buat. Ingt balik kl nk buat. InsyaAllah. Resepi nie saya amek dari SINI. Terima kasih atas resepi yg sedap lagi meletops tue :) Resepinya adalah Oreo Cheesecake Tanpa Bakar. Jimat elektrik :) Saya suke. Sebenarnye, mmg saya suke mkn kek nie kalau kat Secret Recipe, tp berangan2x nk buat sendiri tanpa perlu membakar. Sbb malas nk tunggu lame. Tp nie kite masuk dlm Peti Sejuk je dlm 3/4 jam, dh leh makan. Amat2x tak sabar nk buat. Okeehhh, jom kite tgk resepinye dibawah nie :

  • Base cheesecake: - *1 paket oreo( dihancurkan dengan blander sampai jadi serbuk) 
  • *125 gm mentega ( brand buttercup kalau ada. kalau tak ada, brand lain pun ok tapi mesti 'unsalted') * 2 sudu besar gula
  • cheesecake:- *1 paket philadelphia cheese(250gm. cheese ini terbaik untuk segala macam cheesecake)
  •  *120gm gula halus 
  • *7-8 keping oreo dipecahkan kasar kasar (terpulang kepada citarasa masing masing. mereka yang tak suka terlalu banyak oreo tak payah letak

Cara-cara

  1. 1) untuk base/lapisan bawah kek, gaulkan oreo powder tadi dengan mentega dan gula hingga sebati. Kemudian masukkan ke dalam loyang bulat yang boleh dibuka dari tepi diletakkan kertas alas kek sebelum masukkan mixture tadi. 
  2. 2)mixture tadi dimasukkan ke dalam peti sejuk sementara anda siapkan cheesecake mixture pulak. 
  3. 3) pukul philadelphia cheese,1/2 tin cream, gula,air gelatin tadi( untuk kentalkan cheesecake. kalau cheesecake terlebih keras, itu maknanya anda terletak gelatin berlebihan) dan akhir sekali kepingan oreo digaul sebati.
  4.  4) campurkan cheese mixture itu dengan base yang di dalam fridge tadi. simpan kek ke dalam fridge selama sekurang-kurangnya 3 atau 4 jam.






Gambar diatas sebagai  contoh. Saya pon blom cube wat lagi. T saya dh wat,saya update gambar kat sini ye. Kepada korang sume, Selamat Mencuba! Dh cube silalah sharing kat sini ye.

3 comments:

lovelyadibah said...

wah~~..menarik!!suka la~~..thanks for sharing:)

Cik Nani said...

cam best je =)

neeza the gojes said...

lovelyadibah : Welcome dear :) Sharing is caring kan?

Cik Nani : BEST LAH. Nie faberet saya :)