Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Monday, May 9, 2011

List to do before Married

Haiiiisshhh, tengahari sume :) Cam mengeluh je saya harinie. BUKAN mengeluh, cube cari idea nk wat senarai ape yg saya nk buat/impian yg HARUS saya capai sebelum nak KAWEN nie. Issskkkhhh, jom pk sesame nk x? SENARAI tue panjang atau pendek, bergantung pd kalian. Ye, kerane, kite sendiri yg buat senarai tue, jd leh wat sesuke hati kite. Nk buat yg panjang beratus ribu atau pendek je, satu dua baris pun boley. Xde sape nk marah atau nk buat ape2x kat anda. Hehehehehe. Senarai ni sebenarnye bergantung pd anda samada nk buat atau x. TERPULANG. Yg pasti, saya senaraikan ape yg saya rase patut je. Yg mengarut atau xpatut nk ikot tue xyah dipedulikan ok. Ngeee... Hidup nie sebenarnye saya rase, terlalu byk benda YG kite IMPIKAN dan nak kite CAPAI kan? Jd, sebagai manusia, kite haruslah sentiasa BERUSAHA dan bekerja keras serta JGN PUTUS ASA. Usaha itu tangga KEJAYAAN. Kejayaan xakan dtg bergolek2x kpd anda jika anda HANYA DUDUK diam sambil goyang kaki dn BERPELUK tubuh je.  Jd, disini saya sertakan serba sedikit ape senarai yg saya teringin nak buat ataupun impian saya sebelum saya melangkah ke fasa PERKAHWINAN nanti :) Jom kite tgk same2x k.




  • Berbakti dan berjasa pada kedua orang tua.  Ini adalah impian saya.  Walaupun kedua orang tua saya tue mampu hidup atas usaha mereka, sbg ank, saya nk bls jasa2x mereka sedaya upaya, walaupun saya thu itu adalah tidak mgkin. Jasa mereka tidak akn dpt dibalas hngga akhir hayat saya. Emosi kejap. :(
  • Buat simpanan dlm ASB. Sebulan kalau leh bermula dengan kadar kemampuan anda sendiri. RM50 ringgit itu dh kira bagus. Mcm saya, perancangan nk smpan rm600 sebulan dlm ASB. Kenapa? Sbb ASB nie byk keuntungan dn jugak demi mase depan TERJAMIN.
  • Beli Linggeries BARU. Bukan saya tak mampu nk beli tiap bulan, tetapi saya impikan LINGGERIES yg agak2x seksi dan nakal :) ttteettt.... sensor disini.  Brand paling minimum pun, LA SENZA. sbb BYK pilihan. Or maybe VICTORIA SECRET yg betol2x outstanding tue!
  • Adakan PARTI BUJANG.  HEHEHEHEHE. bunyinye mcm ala2x omputih je. Bukan saya nk mengikut budaya ini. Sekadar buat parti bersama2x kawan2x perempuan yg masih BUJANG. tentu seronok :) xsabarnye.
  • Beli rumah. Ini akan saya usahakan jika termampu. Jika bukan sekarang, mungkin AKAN DATANG. Pelan2x usaha. Rumah impian saya sebetulnye rumah teres. Dan saya nk duduk di Apartment/Kondo selepas kawen. Sbb, waktu tue, blom ader anak lagi. Rumah teres utk menyenangkan kereta saya diletakkan dengan SELAMAT.
  • Keluar jln2x TANPA MEKAP. Ada brannn?  Kite sedia maklum, semua perempuan adalah GILERKAN MEKAP. Mcm saya, encik tunang xperlu risau, kerana saya bukan PANDAI MEKAP dan bukan KAKI MEKAP. Ye, kadang2x saya keluar dating xpakai mekap langsung. Hanya pkai Krim tabir suria SPF30+/SPF40+, beserta pelembap bibir yang menukarkan bibir saya warne pink semulajadi :) PEWANGI, DEODARANT itu penting.
  • Cari KERJA baru yg membuatkan anda GEMBIRA. Ya, maksud saya, jika anda mmg gembira dgn ape yg anda buat skg, TERUSKAN. Jika x, anda boleh cube nasib cari kerja2x yg anda suke dan enjoy :)
  • Diet. Yg nie slalu jd MASALAH dikalangan wanita. Terutamanye BAKAL2x PENGANTIN. Hurrm, sbg permulaan, anda haruslah kurangkan karbohidrat, lebihkan protein, sayur2xran, buah2xhan, kurangkan lemak. Bykkan AKTIVITI bergerak. Gerakkan badan anda.
  • BLOGGING. Aktiviti ini mmg saya dh lame impikan. Dan saya sedang membuatnye. Ya, saya skg berblogging xmenentu mase. GILER BERBLOGGING. Ini 1 benda yg saya dh buat dan berjaya buat sebelom berkawen :) Saya suke kemaskini kan Blog saya nie.
  • Jadi Wedding Planner utk perkahwinan SENDIRI. Ye, saya akan jd wedding planner utk majlis perkahwinan sendiri, InsyaAllah. Saya akn rancang sebaik2xnye. Doakan saya ye. Mungkin permulaan, agak susah, tp saya rase, dgn bantuan blog2x bakal2x pengantin sume, dan rujukan saya di internet, majalah2x pengantin, saya akn dpt jd PERANCANG MAJLIS KAWEN yg baik :)
  • BERCUTI dgn rakan2x karib. Saya mmg dh lame impikan nak berjimba2x dn bercuti2x malaysia ngan kawan2x karib saya. PANTAI adalah lokasi terbaik. Rasenye, saya kena aturkan jugak dlm tahun nie.
  • Naik BELON UDARA. Saya mmg teringin nk naik belon udara nie. Ataupun belon panas :) Sbb nk tgk suasana dari ATAS :) nk begambar sakan. Mesti seronottt kan? BESHnye.
  • Jogging dan Berbasikal.  Bunyinye mcm biase je dan normal.  Tapi, smpai harinie saya xberjaya nk buat :( Entah kenapa dilanda kemalasan. Mungkin disini, tiada kawan karib nk temankan saya. Huurrrmm, mcmane nk buat ek?
  • Belajar masak lagi.  Bukan saya xreti langsung nk memasak. Tapi, nk mempertajamkan lg kemahiran memasak nie. Nk bljar masak lagi dari IBU ku tercinta.
  • Baca 10/20buah novel/buku motivasi. Ya, membace novel adalah kegemaran saya diwaktu awal2x saya memasuki alam pekerjaan. Tp, entah kenapa tergantung begitu saje? Skg saya suke membaca buku2x motivasi dan berbentuk panduan. Saya akn cube cari buku2x motivasi yg bagus2x dn habiskan membaca buku tersebut.
  • Tido Sepanjang hari. Bunyinye mcm GILA! Tp kte leh cube buat diwktu kite sedang dtg bulan dan tiada aktiviti. Luangkan mase sehari utk kite tido. dari pukul 1petang smpai 6ptg. atau dari pagi hingga ke mlm? Hahahahahaahaa.
  • Charles & Keith. Ini salah 1 jenama yg saya suke dn minat. Mungkin klau ikotkan sekarang pon saya mampu nk beli. Tp, saya pk kan kepentingan keperluan dlu, bukan KEHENDAK semata2x. InsyaAllah, handbag utk hantaran mungkin saya nk beli jenama nie :) 
  • I Pad 2 & Apple Macbook air. 2 Gajet nie idaman dn impian saya. Memudahkan saya utk berhubung dgn dunia luar dan BERBLOGGING. Sgt JATUH CINTA dgn 2 gajet nie. Bajet saya dlm RM8ribu tuk dua gajet nie. Byk kan? I Pad 2 - RM2499 -64GB, dan Apple Macbook Air - RM4999 256GB (kalau tak silap) jd, betol kan kiraan saya td? hampir RM8 ribu diperlukan utk 2 barang nie.
  • Kamera DSLR. Jenama Canon atau Nikon. Impian nk beli D7000, tp mahal sgt! smpai dekat 5Ribu. Den xlarat ! Dapat Nikon D3100 pon dh kira bersyukur banget! Bajet nie masih lg tahap mampu, iaitu RM2200ribu. (hampir2x ye)
  • Belajar MENARI. Hehehehehe. Bunyi mcm kelakar. Sbb saya mmg kaku dn xpandai nk menari. Tarian ape yg saya nk belajar? Tarian salsa atau tango? ok x? mampu ker saya nk buat? ataupun harus saya pilih tarian yg lain aje?






Selamat Berjaya anda2x sume :)



No comments: