Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Friday, April 22, 2011

Drama Episod ke - 3

Salam selamat pagi jumaat yang teragung nie :) Hari jumaat penghulu segala hari.  Sucikan hati dan jadilah insan yg lebih baik dr semalam :) Insya - Allah.  Ape cite korang yg gempak atau pun ader x cite best yg nak share same2? ce cite ce cite :) hihihihi.  Sebenarnye pagi nie wat entri cepat2 adalah kerana, bersemangat nak blik kl :) tak sabar nak jumpe mama tersayang dan jugak nenek yg dirindui selalu.  Mybe amek bas petang sikit.  So, smpai pudu leh ar awal skit.  Tak sabarnye :) dah 2 bulan lebih x balik kerane kesibukkan keje melanda.  Tapi, dpt balik kejap je :( ahad petang dah blik penang semula.  Sbb hari sabtu tu nak beli barang dapur nenek di Tesco.  Ahad tu je lah waktu yg tinggal untuk spent ngan my mom.  Episod 3 - Drama popular nie (ceeewwaaahhhh! perasan) sebenarnye drama nie tentang kisah sambungan perkenalan aku dan encik tunang tue.  Tapi  cite kali nie masuk bab merisik dan bertunang.  Jadi hari yg dinantikan pun tibe. Tarikh 14 June 2009 ari ahad, tak mungkin dpt ku lupakan sebab tarikh tu , si dia dtg bersama keluarganye merisik aku.  Mase menunggu kedatangan dia dan keluarganye, aku kat umah berdebar2 dan menggelabah je :) tapi, buat2 tak tahu je lah. Selepas solat asar, si dia dan  keluarganye pun smpai.  Mase tu, kiteorang dah sediakan sedikit jamuan kecil untuk keluarga si dia dan keluarga aku.  Jadi, selepas keluarga dia dtg berbincang dengan keluarga aku, maka, upacara menyarungkan cincin merisik kejari aku pun berlangsung.  Berdebar sioootttt!!! Tapi, alhamdulilah, sume ok.  Yang paling lawaknye, bapak aku ckp, bulan depan kite wat acara pertunangan.  Hah?  Aku dgr pun dah terkejut giler.  Dalam ati aku bercakap : (mane sempat dlm mase kurang sebulan je nak wat majlis pertunangan.) barang2 hantaran pun tak tahu nak beli ape, sumenye aku x pk lagi :(  tapi, aku dan encik tunang pun berpakat dan berbincang mencari barang2 hantaran pertunangan tu sendiri, dan anta pada orang yg berpengalaman untuk menggubah hantaran pertunangan tu :)  Majlis pertunangan pun dah ditetapkan pada 18 Julai 2009 akan berlangsungnye majlis pertunangan kami.  Dan hantaran berbalas 5 & 7dulang.  Baju aku dan baju si dia kami beli dah siap je sbb rasenye mase macam tak cukup klau nak tempah. Warne baju kami krim putih.  Sekali ngan veil.  Kasut aku tak beli sbb aku kaki ayam je dlm bilik semase acara sarung cincin tunang tu oleh mak si dia :) hehehehehe. Aku tak jemput ramai sbb pk majlis pertunangan nie tak perlulah nak heboh kan sangat.  Bile dh nak wat kenduri kawen nanti baru lah leh buat pengumuman dan hebohkan  pada semua.  Keluarga aku jemput orang2 dari surau terdekat di rumah nenek aku, di selayang utk membacakan doa selamat.  Kebetulan majlis merisik dan bertunang aku buat di rumah nenek.  Jadi, jemputan rakan2 karib aku, saudara mara aku, dan saudara mara encik tunang, nenek encik tunang dan keluarga dia. dlm lebih kurang 100orang je.  Yang penting, majlis berjalan dengan lancar.  Kalau ikotkan perjanjian, kami bertunang selama setahun je.  Tapi, aku yg mintak tunda smpai ke tahun depan. Sbb bagi aku, biarlah, aku menyimpan dulu simpanan untuk majlis perkahwinan. Aku tak nak arap semuanye atas famili aku yang tanggung lak kos aku nak kawen.  Walaupun, famili aku mampu, tapi aku nak simpan dan guna simpanan yg aku dah penat lelah keje tu untuk majlis perkahwinan aku. :) barulah rase puas hati. Nak gune lebih ke kurang ke, itu duit sendiri kan? Skang nie, barang2 hantaran separuh dah abis beli. dan tinggal lagi barang2 yg skit2 dan mudah je tu akan kami beli tahun dpan dan tahun nie. Bulan 7 tahun depan ade MATTA Fair kat penang. Mase tu aku nak booking tiket dan pakej berbulan madu. Yang penting kena selesaikan dlu persiapan majlis perkahwinan nie.  Kami berdua bercadang nak wat kenduri resepsi pihak perempuan dan majlis bertandang tu nanti, di dewan.  Sbb dewan senang, luas, selesa untuk tetamu2 yang datang.  Lagipun jimat gak lah kalau pandai cari dewan yg bagus :)  Itu kena tempah awal.  Dalam fikiran aku, bulan 10 atau 11 tahun nie, dah nak g tempah dewan.  Kursus kahwin dah pergi lame dah :)  Pas abis beli barang2 hantaran nanti, baru aku pk kan tentang tema dan konsep majlis perkahwinan nanti.  Kain untuk nikah ingat nak tempah :) tukang jahit indonesia :)  Baju nikah pun dah pk tentang nak buat design cemane dan baju ape.  Cume untuk majlis sanding dan bertandang je tak thu nak tempah atau nak sewa? klau pk nk jimat, sewa je.  Tapi, tengok lah bajet nie dlu.  warne pernikahan dah pk dah :) mungkin krim peach kot? sanding, pink lembut :) majlis bertandang warne mungkin ungu lavender atau biru turqoise ? hmmmm, tak pk lagi tu.  Design baju tu nanti, kalau aku tempah utk sume majlis tu, maknenye 3 helai lah. (Nikah, Sanding dan bertandang) Tapi, kena buat baju yang boleh aku pakai kemudian hari :) baju kurung moden ke? kan bagus cmtu. tak lah membazir baju aku tu nanti klau dah tmpah 3 helai pun :) Cenderahati untuk tetamu pun dah pk nak bagi ape.  Cume nak order je nanti :) Kad kawen dah tgk beberape contoh dan rekaannye :) cume blum lagi mintak sebut harga.  Yang lain2 tue akan di uruskan perlahan2.  Hmm, nie dah terover lah pulak! ckp nak cite tentang majlis merisik dan bertunang je? tapi dah melalut sampai ke persiapan perkahwinan lak........
Oklah, nanti esok luse, aku update lagi blog nie ye... Salam sayang dan take care sume.....


p/s:  Jangan marah ye, sbb aku dah melalut jauh tadi :)

No comments: