Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Thursday, April 21, 2011

Bengang! Hati dah panas :(

Assalammualaikum semua..... Rindu saya nak berblog lagi.  
Semalam punye dugaan memang hebat :( 
Pagi2 kol 6.50pg dah beriya2 dgn semangat nak g keje.
Tapi, yg tak bestnye kreta x leh start? :( lame dah saya mencube untuk menyetatkan kreta tu.  
Tapi, bateri ader, masih elok. Jdi ape kah masalah nye? hmmm, kalau ditnya saya, atau (kebanyakkan perempuan), bile tejadi sesuatu pada kereta kesayangan, tentu mengelabah dan otak jadi jem jap :) 
bile kete dah tak leh nak start tu, kalau bukan pasal bateri, dlm pikiran saya mgkin starter kot? (alternater tu tak  mgkin, sbb dah ganti tahun lepas) dengan ati yang geram, saya mendial nombor telepon encik tunang tersayang. tut..tut.. tut.. tapi tak diangkat.  saya phm kerana waktu itu baru menunjukkan pukul 7.00pagi :) sedih mmg sedih, cube lagi mendail, dn dpt jugak akhirnye 
mendengar suare encik tunang yang merdu tu :) saya pun mengadu lah pada si dia tentang masalah dan situasi yang sedang saya alami tu :) dia ckp, ok, nanti dia datang.  Tenang skit hati nie. Tapi, dlm mase yang same dok cube start kan kereta, tapi malangnye, tak de nmpak tanda2 nak idup :( dlm hati berkata : nampaknye kena tow lah kot kreta nie?  bwk g bengkel lagi.  (Dah la bulan lepas tukar compressor air cond smpai 5rtus lebih!) tapi sehari je saya dpt merasa kenyamanan air cond yang sejuk tu dlm kreta "mewah" saya :(  hehehehehehe. pastu, hnya angin blower je yg saya rasa :( yg bestnye, encik tunang pon sampai dan dia pon tergodek2 cube nak startkan kreta saya tue :) smbil tu, saya pun cube lah berpikir, mungkin harus col kurnia insurans kot? nak tow kreta saya ke mane2 bengkel yg terdekat. (hurrrmmm, alamak! kad member tetinggal kat umah lor :( kecewa giler dibuatnye :( 
tapi.... Tuhan Maha Penyayang, tetibe ader 1 pakcik tu berhenti dan dia pun cube tgk bateri kreta
saya tue.  Tapi, bateri tu masih lagi berada dlm keadaan ok. Dan, pastu smpai la seseorang lelaki yang kebetulan pun pkai same jenis kreta "mewah" gak ngn saya.  Dia pun terus menghulurkan bantuan meninjau2 keadaan kreta saya.  Dan cube pelbagai cara, 
pengabisan dia ckp mungkin fuel pump kreta nie kena ganti.  Dia tnya kereta nie dah pkai berape lame? 5thun jawab saya :) dia ckp, mungkin dah sampai "mase" untuk ditukar dengan fuel pump yang baru :) huhuhuhuhu.  Dia ckp benda nie kdg terjadi, sbb biasenye orang suke tunggu smpai isyarat minyak dah berkelip2 tapi tetap mahu tunggu dan tunggu baru nak isi, katanye.  Tapi, dengan pantas saya mencelah, mane ade bang, saya tak penah tunggu smpai kuar isyarat berkelip2 tu, baru nak isi.  Memang saya xpenah buat pun :( saya ckp yg biasenye bile minyak dah turun smpai 3bar, saya terus isi penuh.  Sbb, saya tak nak kalau tengah jalan, tetibe je jalan jem, langsung minyak pun abis.. Tak ke haru? saya mmg tak penah wat cmtue.  Saya dengan yakinnye menjawab.  Dia  pun senyum dan berkata, mungkin jugak nie adalah "mase" untuk tukar dengan fuel pump yang baru. 5 tahun tu standard le kadang2 kreta sumenye kena tukar.  Lebih2 lagi, bile lagi beberape bulan je nak abis hutang bayar ngan bank tu :( sedihnye.  Takper lah, saya col kurnia insurans suruh dia antar technician or makenik diaorang dtg check dlu ape masalah kreta saya nie.  Ok, pastu, encik tunang pun bertukar nombor telefon dengan abg yang tolong tue, dan dia ckp, adik masuklah kelab kiteorang.. Saya jawab, insya allah, sebenarnye, saya dh thu lame tntg kewujudan kelab nie, cube tak yakin je nak masuk, sbb kreta "mewah" saya tue tak modified cantik2 dan saya bukan jage sangat pon. :( tgk kreta abg tu, dlm hati saya berkata : cantiknya kreta dia mengalahkan kreta aku. Malu aku sendiri :)  maklumlah, kreta saya nie dah masuk tahun ke - 5. byk kali kemalangan :( walaupun dah repair, tapi tak de lah menjaga giler2 sangat.  Cukup mase, servis kereta, servis air cond. niat ati nak tukar Leather seat warne itam, tapi blum ader rezeki lagi.  Hmm, berbalik pada kesah kreta tadi, saya pon col kurnia insurans, dan dia dah aturkan kedatangan orang dia ke lokasi saya pagi tu. Memandangkan encik tunang masuk kerja pkul 10pg, saya pon suruh dia blik dlu.  Dan saya tunggu kedtgan orang tu, dan dia smpai lebih kurang 15minit kemudian :) dia pun cube nak start kereta saya tu, tetibe jer, 
ajaib dan pelik lak, kereta saya leh start.  Geramnye ati nie :( dekat kul 1030pagi leh lak start.  Pas dah leh start tu, saya pun bergegas ke bengkel Denso, betulkan Air cond saya yg dah tak sejuk tue :(  tak jadi nak tukar fuel pump.  Sampai di bengkel tu, alhamdulilah, walaupun first time pegi, tapi dpt cari.  Tunggu dan tunjukkan pada mekanik tu, ape masalah kereta saya, air cond tak sejuk. Tunggu dia cek, kat luar (bahagian komponan bonet depan, tiada kebocoran berlaku) tapi, gas air cond, sudah abis :( nmpknye, dia kena bukak dashboard depan saya tue.  Kalau bukak sikit takper, tapi semua smpai tinggal tulang dashboard depan tu :( terpaksa.  Kereta Myvi pun same gak katanye. Klau ader problem air cond bahagian dlm, dashboard depan terpaksa bukak.  Nk bukak sume skru dan lapisan2 tu, makan mase taw :( 
dari kul 1130pg smpai 7mlm, saya terpacak dan duduk di bengkel tu :( makan minum sume bos bengkel tu yang blanjer :) kereta masuk tak henti2.  Akhirnye, selesai si mekanik mengeluarkan set blower dan cooling coil air cond saya tu, rupanye, cooling coil saya dah bocor, minyak dia tak der :( jadi gas pun abis.  dan nasib baik blower ok.  Tukar yang original part, minyak, cuci air filter air cond tue, tmbah gas, servis dan butang pelaras suhu air cond pun dah patah :( jadi, saya order yang baru, sumenye duit rabak dekat rm9ratus lebih :( Mase nak buat pembayaran akhir waktu tu, saya pun bodek2 bos bengkel dan ckp kat dia, saya nie first customer dia dan first time datang bengkel dia, lain kali, servis air cond, mmg g kat tmpat dia.  sbb servis mmg Terbaekkk!!!! puas ati wlau lambat :( dia bagi diskaun beb! dekat 15% gak lah.  Waranty 1 tahun. Jika dlm mase kurang setahun, bocor lagi, servis, bukak pasang dashboard, dan servis cas pekerja, FOC. kira hnya bayar untuk barang yang rosak je :) ok, puas hati :).......

p/s: Pekerja2 di mekanik tu baik ati dan ramah2. termasuk bos dia skali. :)


No comments: