Si Sepet Dan Si Manis

Si Sepet Dan Si Manis

Saturday, November 13, 2010

Diet Untuk Ibu-Ibu Menyusukan Bayi


Ramai wanita tertanya-tanya sama ada mereka harus mengikuti diet yang khusus sewaktu mereka sedang menyusui anak. Berita baiknya, anda mungkin tidak perlu melakukan perubahan diet yang drastik melainkan anda mengamalkan cara pemakanan yang tidak sihat sebelum ini. Namun, ada beberapa perkara yang anda harus pertimbangkan:
Diet yang seimbang penting untuk kesihatan anda
Satu daripada kelebihan susu ibu ialah ia boleh memenuhi keperluan nutrisi bayi anda walaupun cara pemakanan anda tidak betul. Tetapi sungguhpun bayi anda tidak akan mendapat kemudaratan disebabkan oleh kekurangan dietari anda, ini tidak bermakna anda akan terlepas. Memperolehi vitamin dan nutrien yang mencukupi adalah penting kerana anda memerlukan tenaga untuk memenuhi tuntutan fizikal menjaga bayi yang baru lahir. Anggaplah aktiviti menyusui anak sebagai motivasi yang berterusan untuk meneruskan diet sihat yang anda amalkan semasa hamil. Fokus pada pengambilan bijian lengkap dan bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran serta makanan yang memberikan banyak protein, kalsium and zat besi.
Mengamalkan pemakanan yang baik tidak bermaksud anda perlu lebih banyak makan. Pakar mengesyorkan bahawa ibu yang menyusui anak perlu mendapatkan tambahan 500 kalori sehari. Namun, tiada pengesyoran satu untuk semua kerana keperluan tenaga anda akan bergantung pada berat badan semasa anda dan juga banyak bergantung pada tahap aktiviti anda.
Mengamalkan diet sewaktu menyusui anak adalah baik, tetapi lakukan secara perlahan-lahan
Kurangkan berat badan secara beransur-ansur (1 hingga 2 paun seminggu) dengan menggabungkan diet rendah lemak yang sihat dengan senaman yang sederhana. Kehilangan berat badan secara mendadak boleh membahayakan bayi anda kerana ia membebaskan toksin yang biasanya disimpan dalam lemak badan ke dalam aliran darah anda. Ini meningkatkan jumlah bahan cemar yang akhirnya akan terkumpul dalam susu anda. Jika anda hilang lebih daripada 2 paun seminggu selepas enam minggu yang pertama, anda perlu mengambil lebih banyak kalori.
Aktiviti menyusui bayi membantu mengurangkan lemak yang tersimpan semasa hamil untuk mempersiapkan anda bagi pengeluaran susu. Jadi, sesetengah ibu baru akan mendapati berat badan mereka seolah-olah menurun semasa mereka sedang menyusui anak. Namun, ia akan mengambil masa kira-kira sepuluh bulan hingga setahun sebelum kembali ke berat badan anda yang asal iaitu sebelum hamil. Dan jangan terfikir untuk cuba mengurangkan berat badan sehingga sekurang-kurangnya enam minggu selepas bayi anda lahir! Mengehadkan apa yang anda makan pada minggu-minggu awal pengeluaran susu hanya akan mengurangkan bekalan susu anda.
Hadkan pengambilan sesetengah ikan
Pada Mac 2004, U.S. Food and Drug Administration (FDA) dan Environmental Protection Agency (EPA) mengeluarkan garis panduan baru tentang bagaimana wanita yang cuba untuk mendapatkan anak, wanita hamil, ibu yang sedang menyusui anak, dan anak-anak kecil boleh mengehadkan pendedahan mereka kepada merkuri dalam ikan. Mereka kini menasihati agar memakan tidak lebih daripada 6 auns (kira-kira satu sajian) albacore dalam tin atau tuna “putih” seminggu.
Menurut garis panduan FDA/EPA, anda juga harus mengehadkan 12 auns seminggu (kira-kira dua sajian) tuna “ringan” dalam tin dan ikan telah dimasak yang lain. Dan anda juga harus elakkan daripada memakan ikan yu, ikan todak, dan ikan merah (juga dipanggil golden atau white snapper). Pertimbangkan untuk mengambil suplementasi omega-3 jika anda ingin memenuhi keperluan harian anda iaitu asid lemak penting tanpa perlu risau akan pencemaran merkuri.
Jauhi alkohol – atau sekurang-kurangnya ambil langkah berhati-hati
Anda mungkin mahu berhenti minum semasa anda masih menyusui bayi anda, kerana alkohol boleh memasuki susu anda dan boleh membahayakan atau menyebabkan bayi anda meragam. Antara risiko-risikonya, walaupun dengan hanya mengambil satu minuman beralkohol sahaja boleh menyekat keupayaan badan anda untuk mengeluarkan susu.
Awasi perisa makanan dan minuman yang anda ambil
Anda mungkin mendapati bahawa sesetengah makanan yang perisanya agak kuat akan menyebabkan perut bayi anda masuk angin atau meragam. Anda pasti dapat mengenal pasti sama ada bayi anda sensitif terhadap sesuatu yang anda makan atau minum kerana bayi umumnya akan menunjukkan ketidakselesaan dengan meragam selepas makan, menangis yang tidak dapat diredakan atau kurang tidur. Jika bayi anda alah terhadap sesuatu yang anda telah makan, anda mungkin dapat melihat tindak balasnya pada kulitnya (ruam atau gatal-gatal) , dalam pernafasannya (berdehit atau tersumbat) atau dalam najisnya (berwarna hijau atau seperti mukus).
Walaupun sesetengah ibu percaya bahawa sajian yang pedas boleh menyebabkan bayi mereka sakit perut, kaedah cuba-cuba dahulu boleh menjadi panduan yang terbaik bagi anda kerana keadaan cepat meragam yang disebabkan oleh makanan adalah jelas berbeza dari satu bayi ke satu bayi yang lain. Jika anda mendapati yang anda boleh memakan salsa burrito yang pedas, ayam bawang putih atau kari sayur-sayuran yang pedas tanpa membuatkan bayi anda berasa tidak selesa, teruskan! Satu amaran: Sesetengah penyebab kolik yang biasa adalah termasuk brokoli, kubis, kubis Brussels, dan susu lembu.
Periksa paras zat besi anda
Ramai pakar kesihatan profesional mengesyorkan agar terus mengambil suplemen sebelum hamil (suplemen multi vitamin-mineral) yang mempunyai zat besi, sewaktu menyusui bayi. Atau, jika ujian darah menunjukkan bahawa tahap zat besi anda adalah rendah, doktor anda boleh mengesyorkan semula agar anda mengambil suplemen zat besi. Jika anda masih meneruskan dengan suplemen vitamin yang umum, jangan lupa bahawa ia tidak menggantikan tabiat pemakanan yang teruk. Berusahalah untuk mengambil diet yang seimbang dan ada kepelbagaian!

No comments: